wtorek, 9 lipca 2013

Wypiekane placki żytnie z bobem i cukinią

Ostatnio mniej mnie na blogu. Zdawałoby się wakacje, a no owszem, ale na razie pracowite, więc nie aż tak dużo czasu na samo blogowanie. Dlatego tym bardziej cieszyłam się, gdy w weekend mogłam się nieco wyżyć kulinarnie, przygotować obiad z deserem dla siebie i gości :)

Sięgnęłam po książkę Nordic Bakery Cookbook, w której aż się roi od przepisów na różnego typu wypieki, zaczynając od chlebów aż na słodkich wypiekach kończąc. Garść naprawdę dobrych i ciekawych przepisów stworzonych przez właścicieli londyńskiej kawiarnio-piekarni w Soho. Coraz więcej z nich pojawia się w naszej domowej kuchni. Mama piekła ciacho marchewkowe z ich przepisu i różne małe wytrawne wypieki, ja ciasteczka, pomarańczowo-makowe cupcakes oraz ostatnio... wypiekane placki żytnie podane z bobem i cukinią. Zainspirowałam się ich rye pockets, czyli żytnimi chlebkami typu pita. Po przekrojeniu można wyładować je warzywami i schrupać na lekki lunch lub obiad. Ja zdecydowałam się na malutkie zmiany w przepisie i upiekłam placki. Potem przystroiłam je na dwa sposoby: pierwszy z podsmażonym bobem i serem pleśniowym, drugi z czosnkową cukinią. Do wszystkiego świeża sałata przyprawiona octem balsamicznym, olejem, pestkami słonecznika i drobno pokrojonym ogórkiem.

Jednym słowem mówiąc niezobowiązująco i smacznie. Dzięki temu daniu zwykłe, beżowe talerze nabrały kolorów lata i świeżych warzyw z targu :)

Placki żytnie z bobem i cukinią

Składniki (na 12 placków - 4-5 osób):

PLACKI
100 ml wrzątku
150 ml mleka
drożdże (użyłam 1 opakowanie suszonych - 7g)
1 łyżeczka soli
25g płatków ryżowych
150g mąki żytniej chlebowej
200g mąki pszennej
3 łyżeczki kolorowych ziół do sałatek (cebula, papryka, czosnek, pietruszka, bazylia, lawenda, nagietek)
50ml oleju

DODATKI
ugotowany bób
1-2 cukinie
niebieski ser pleśniowy
majonez
czosnek
sól

+ oliwa z oliwek

Przygotowanie:

Krok 1. Szykujemy ciasto na placki. W dużej misce mieszamy suche składniki: dwa rodzaje mąki, płatki ryżowe, drożdże i przyprawy. Dolewamy wrzątek, mleko oraz olej i wyrabiamy ciasto. Formujemy z niego kulę, miskę przysłaniamy ścierką i zostawiamy w ciepłym miejscu na ok. godzinę. W tym czasie ciasto powinno wyrosnąć.

Krok 2. Blachę wykładamy papierem do pieczenia. Z ciasta formujemy kulki wielkości małej piąstki. Rozpłaszczamy je w rękach tworząc owalne placki i układamy na blasze zostawiając przerwy.
Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na ok. 15-20 minut. Kontrolujemy czas.

Krok 3. W czasie pieczenia placków szybko przygotowujemy dodatki. Kilka garści ugotowanego bobu w skórkach wrzucamy na patelnię na rozgrzaną oliwę z oliwek. Lekko podsmażamy na małym gazie. Gdy już się rozgrzeje, dosłownie pod koniec smażenia dodajemy pokruszony ser pleśniowy. Ilość według uznania. Pozwólcie mu się rozpuścić i otoczyć bób. Obiecuję, że warto i będzie pysznie.
W tym samym czasie może się smażyć cukinia. Obierzcie ją, a potem obieraczką pokrójcie na długie cienkie paski, jeszcze w misce oblejcie odrobiną oliwy z oliwek, solą i czosnkiem. Tak przygotowaną cukinię po prostu wrzućcie na pustą patelnię i podsmażajcie przez kilka minut.

Krok 4. Jeszcze ciepłe placki przyozdóbcie z wierzchu warzywnymi dodatkami. Bobem z serem pleśniowym oraz cukinią, pod którą rozsmarujecie odrobinę majonezu. Podajcie z zieloną sałatą i obiad gotowy!

Dobra książka z przepisami to podstawa.

 Przyprawa do sałatek ma niejedno zastosowanie. Idealna również do placków.


 I obiad może ruszać na stół! Placki żytnie z bobem i cukinią gotowe :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz